Õpetajate suur töökoormus, madal palk ja pingelised suhted on juba pikemat aega põhjustanud muret haridusvaldkonnas. Tervise Arengu Instituudi (TAI) tellitud ja Balti Uuringute Instituudi läbi viidud uuring selgitas välja, et õpetajate heaolu saab tõhusalt parandada spetsiifiliste sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arendamise kaudu. Uuringus osales 207 õpetajat, kes läbisid kas Vaikuseminutite või Gordoni õpetajate koolituse. Tulemused näitasid, et koolitustel osalenud õpetajate sotsiaal-emotsionaalne pädevus, enesekindlus ja oskus stressiga toime tulla paranesid märkimisväärselt.

Olulisus õpetaja tööelus ja koolikeskkonnas:
Õpetajate heaolu mõjutab otseselt nende töökeskkonda ja õpilaste heaolu. Haridus- ja teadusministeeriumi kaasava hariduse valdkonna juht Jürgen Rakaselg rõhutas, et õpetajate heaolu ja professionaalsed suhted on olulised haridussüsteemi toimimiseks. Koolides, kus õpetajate vaimsele tervisele pööratakse suuremat tähelepanu, on üldine õpikeskkond parem ning töötajate püsivus suurem.

Koolituste mõju:
Vaikuseminutite eestvedaja Nelli Jung sõnas, et programm keskendus just õpetajate vaimse heaolu parandamisele, mis aitab ennetada läbipõlemist ja toetab paremaid suhteid õpilastega. Uuringu käigus töötati välja ka uus tööriist, mis mõõdab õpetajate sotsiaal-emotsionaalset pädevust ja annab usaldusväärseid andmeid koolituste mõjust. Osalejad tõid esile, et koolitused andsid neile praktilisi tööriistu, mis aitasid säilitada rahu ja leida motivatsiooni õpetajatöös jätkamiseks.

Vaimse tervise olulisus hariduses:
Koolipsühholoog Karmen Maikalu märkis, et õpilased võtavad õpetajalt eeskuju emotsioonide juhtimises ja probleemide lahendamises. Seetõttu on oluline, et õpetaja suudaks ise tasakaalu säilitada. Vaimse tervise koalitsiooni juht Anneli Vares lisas, et sotsiaal-emotsionaalsete oskuste omandamine on vajalik igas vanuses ja toimib kaitsekilbina vaimse tervise probleemide vastu. Õpetajate heaolu toetamine on seega kriitilise tähtsusega, kuna see mõjutab otseselt õpilaste arengut ja üldist koolikeskkonda.

Soovitused ja tulevik:
Uuringu autorid soovitavad koolidel ja omavalitsustel võimaldada õpetajatele tasuta või soodsaid koolitusi, mis keskenduvad nende vaimse ja emotsionaalse heaolu parandamisele. Samuti on oluline tõsta koolijuhtide teadlikkust sotsiaal-emotsionaalsete oskuste tähtsusest ning luua nende rakendamiseks toetav organisatsioonikultuur. Tulemused annavad lootust, et sellised programmid võiksid tulevikus jõuda igasse Eesti kooli, parandades nii õpetajate kui ka õpilaste heaolu.

Artikkel ilmus 09.11.2024 tervis.postimees.ee veebis.
Loe täispikka artiklit: Uuring leidis viisi, kuidas tööstressis ja läbipõlemise äärel olevaid õpetajaid aidata

****

Kas tahaksid osata tähelepanu ja meelerahu harjutustega toetada enda või oma laste keskendumist, rahunemisoskust, meelerahu?  Praktilist tuge, harjutusi, kogemusi ja näpunäiteid saad Vaikuseminutite koolitustelt, mille kalender on SIIN.