Hariduse valdkonnas töötamine on väljakutseid täis, eriti kui teemaks on vaimne tervis. Selleks et paremini mõista, millised on vaimse tervise probleemide juurpõhjused hariduses ning milliseid lahendusi võiks kaaluda, kogunes grupp kogenud koolijuhte, kes jagasid oma kogemusi ja vaateid.

Peamised valukohad koolides

Koolijuhid tõid esile mitmeid murekohti:

  • õpetajate ja tugispetsialistide töökoormus on liialt suur,
  • selle halb mõju õpetaja füüsilisele ja vaimsele tervisele,
  • õpetajate hulgas esineb emotsionaalselt laetud reageerivat käitumist ja krooniliselt kõrget stressi,
  • õpetajate motivatsiooni langus, ootamatud läbipõlemised ja töölt lahkumised,
  • kahjustatud suhted kolleegidega, vanematega, õpilastega,
  • juhi enda seisund, vaimne heaolu, puhanud olek.

Olulise probleemina, mis võimendab või kutsub esile mitmeid teisi probleeme, tõusis esile õpetajate kõrge töökoormus. Tõdeti, et sellel on palju põhjuseid, mida pole realistlik lähiajal muuta. Küll aga on võimalik õpetajaid toetada selles, et nad oskaksid suure koormuse tingimustes enda vaimse heaolu tagada ning keerulist olukorda enda jaoks oluliselt leevendada ning ennetada läbipõlemist.

Koolijuhtide vaadete põhjalikumat kokkuvõtet saad lugeda siin.

Koostöö kohalike omavalitsustega

Koolijuhtide arvamuste ja kogemuste põhjal koorunud järeldused said võimalikuks tänu Kodanikuühiskonna Sihtkapitali (KÜSK) arenguhüppe projektile, kus olulist rolli mängis projekti arenguekspert Aivar Haller. Need järeldused on leidnud rakendust mitmetes haridusjuhtide aruteludes ja programmi “Heaolu loov lasteaed ja kool” tutvustustes üle Eesti, sealhulgas Elva, Harjumaa, Põlvamaa, Viimsi ja Valgamaa haridusrahva kohtumistel.

Teeme heal meelel kõigi kohalike omavalitsustega koostööd, et arutada koolide ja lasteaedade juhtidega vaimse tervise temaatikat ja kasvatada teadlikkust probleemide ennetamise võimalustest. Kirjuta: rainer@vaikuseminutid.ee

Järeldused ja tulevik

Koolijuhtide väljatoodust ilmneb selgelt, et vaimse tervise probleemide ennetamine on oluline ja et seda saab teha läbi oskuste. Vaikuseminutite programm “Heaolu loov lasteaed ja kool” pühendub sellele, et toetada õpetajaid selliste oskuste kujundamisel, mis võimaldavad kurnatust ja läbipõlemist ennetada. Kui õpetaja oskab enda vaimset heaolu hoida, siis saab ta sama oskuse kaasa anda ka lastele. KÜSK projekti raames tehtud töö ja selle tulemused näitavad, et haridussüsteemis on võimalik teha märkimisväärseid muutusi, kui sellele pühenduda.

Kuna ennetuse teadusnõukogu on andnud Vaikuseminutite haridusprogrammi mõjule hinnangu “väga hea”, siis palus Tervise Arengu Instituut tutvustada programmi “Heaolu loov lasteaed ja kool” rahvatervise võtmeisikutele (sh KOVides ja haridusasutustes). Loe siit Vaikuseminutite Haridusprogrammi tutvustus Tervise Arengu Instituudi kutsel ja vaata salvestust.

Kui tahad õppida, kuidas teadveloleku pause endagi ellu tuua, siis praktilised tehnikad ja toe nende rakendamiseks saad Vaikusminutite koolitustelt, mille leiad SIIT.