Heaolu loov kool ja lasteaed – tõenduspõhiselt positiivseid muutusi loov programm

Süsteemne tugi haridusasutusele õpetajate ja õpilaste stressi vähendamiseks

Vaikuseminutite süsteemse toe programmi sihiks on terve kooli või lasteaia keskkonna ja kultuuri positiivne mõjutamine, vähendades inimeste stressi, väsimust ja omavahelisi emotsionaalseid pingeid

See peegeldub olulistes muutustes, näiteks:

  • paranevad inimestevahelised suhted ja koostöö,
  • kujuneb vaimselt turvalisem ja tervem õpikeskkond,
  • õpetajate ja õppijate heaolu on toetatud.

Tartu Ülikooli uuringu tulemused

Vaikuseminutite programm toetub Tartu Ülikooli uuringus osalenud 12 kooliga töötamise põhjal saadud väärtuslikule kogemusele. Kontrollgrupi ja esindusliku valimiga uuringus ilmnesid kindlad positiivsed tulemused, mis on olulised nii vaimse heaolu kui õpivõime seisukohalt.

Tartu Ülikooli uuringu kohta saab lugeda pikemalt siit.

“Stress on tõhusa õppimise ja õpetamise üks suuremaid vaenlasi,” tõdes Haridus- ja Teadusministeeriumi asekantsler Kristi Vinter-Nemvalts. 

Õppijatel on vaja oskusi enda psühholoogilise heaolu eest hoolitseda. Nad saavad võtta vastutuse oma õppimise eest alles siis, kui nad ei ole stressi, väsimuse või vaimse tervise probleemide alla mattunud.

5aastase kogemuse õppetunnid – püsivate tulemuste loomine

MTÜ Vaikuseminutid on õpetajaid ja haridusasutusi toetanud üle 5 aasta ja selle aja jooksul katsetanud mitmeid süsteemse toe mudeleid, saades juhtidelt ja õpetajatelt väärt tagasidet. 

Aastate jooksul on välja joonistunud järgmised positiivsete muutuste loomisel suurt mõju omavad kriitilised tegurid:

  • juhtkonna kaasatus ja eestvedajate toetamine,
  • õpetajate endi stressi ja pingete leevendamise seadmine esikohale,
  • regulaarne õpetajate jätkutugi, et teema püsiks esil ja oskused saaks areneda,
  • et koolipere mõtestaks teemat järjepideva arenguprotsessina (mitte ajutise projektina) ja näeks seda kooli olulise tugevuse ja eelisena, nt kandes tiitlit “Heaolu loov kool”

Nüüd saame 5 aastasele kogemusele toetudes viia koolidesse tõendatud sekkumist, mis muudab kooli/lasteaia keskkonna stressivabamaks ja jääb püsima.

Programmi käivitusaasta kesksed elemendid:

  1. Oskuste õpe ehk kursused õpetajatele:
    • Teadliku õpetaja kursus: pingetega toimetulev ennastjuhtiv õpetaja (4 päeva)
    • Keskendumise ja enesejuhtimise baaskursus: meetodi kasutamine lastega (2 päeva)
  2. Tugi ja nõustamine eestvedajatele/juhtkonnale
  3. Õpetajatele iganädalane tugi meilitsi
  4. Õpilastega lühiharjutuste kasutamine ainetunnis
  5. Tulevaste noortekursuse juhendajate ettevalmistuse algus 
  6. Mõju mõõtmine ja tagasiside

Käivitusaasta fookus on õpetajate heaolul, järgnevatel tegutsemisaastatel jõutakse süsteemse õpilaste heaolu toetamiseni.

Programmi tegutsemisaasta kesksed elemendid:

  1. Praktiline väljaõpe noortekursuse juhendajatele 
  2. Süsteemne igapäevane rakendamine õpilastega (sh tõenduspõhine noortekursus)
  3. Regulaarne tugi huvitatud õpetajatele: online juhtumianalüüs, kitsaskohad, lisateemad.
  4. Tugi ja coaching eestvedajatele
  5. Võrgustikukohtumised teiste asutustega
  6. Sisuline tugi asutusesiseste kohtumiste läbiviimiseks
  7. Mõju mõõtmine ja tagasidestamine

Oluline on toetada õpetajaid!

Õpilaskeskse lähenemise ja õppijate enesejuhtimise oskuste kujunemise eelduseks on, et õpetajate endi stressi ja väsimuse tase ei ole üle pea. Nii saavad nad enesejuhtimise oskusi tulemuslikult õpetada, olles ise eeskujuks ning toetudes praktiliste meetodite õpetamisel isiklikule kogemusele.

Tartu Ülikooli uuring näitas ka õpetajate puhul mitmesuguseid positiivseid tulemusi.

Heaolu loov kool ja lasteaed – mitmekülgne tugi vaimsele heaolule

MTÜ Vaikuseminutid on valmis pakkuma pikaajalist partnerlust, et pakkuda tõhusat tuge õpetajate ja laste heale vaimsele tervisele. Koos saame vähendada inimeste stressi, väsimust ja omavahelisi emotsionaalseid pingeid.  Positiivse tulemuse püsimisele loovad kindluse:

  • järjekindlus ja süsteemsus pika aja vältel (tegemist pole projekti või üksiku koolitusega, mis vajub ära ja pole tulemuslik);
  • erinevad osapooled on kaasatud: õpilased, õpetajad, laiendatud juhtkond, lapsevanemad;
  • juhtkond on muutust eest vedamas ja saab selleks tuge, seeläbi on teema ka organisatsioonis väärtustatud;
  • õpetajate motivatsioon ja õpitu rakendamine on toetatud ning ka monitooritud, mis annab juhtkonnale olulist tagasisidet;
  • on olemas valmisolek toetada süsteemseks toeks vajaliku rahastuse saamist (KOV, projektid, sponsorlus);
  • praktilisus: tegemist on praktiliste oskuste õppe ja rakendamisega, mis võimaldab (järjekindla toetuse abil) jõuda praktiliste ja püsivate muutusteni koolikultuuris;
  • Vaikuseminutite programmi teaduslikult tõendatud positiivne mõju.

Kui tahad meie uute pakkumiste ja võimalustega alati kursis olla, siis telli meie uudised endale e-postkasti: