VAIKUSEMINUTID – tähelepanu ja meelerahu harjutused kõigile

Teadveloleku harjutuste tõhus ja teaduspõhine rakendamine kõigile lapse haridusega seotud osapooltele. Terviklikud arenguprogrammid noortele, õpetajatele, lapsevanematele.

Naisteleht: Lastega rahulikuks jäämise kunst

Appi ma plahvatan! Kuidas jääda lapsega suheldes rahulikuks?

Pidevast tülitsemisest on kodune õhk paks, sinu närv on täiesti must ja laps on sageli üliemotsionaalne? Vaikuseminutite eestvedaja ja nelja lapse ema Nelli Jung jagab soovitusi, kuidas tulla toime koduste pingete ja keeruliste tunnetega.

Artikkel ilmus Naistelehe veebis 23.04.2020

Nelli Jung koos oma lastega, kes pakuvad väga eripalgelisi kogemusi. Foto: Nele Tammeaid

Laske tülidel jahtuda

Kui laps nõuab tungivalt midagi, mis pole hetkel võimalik või kohane, siis tekib kergesti närviline vaidlemise-tülitsemise õhkkond. Proovi sellistel hetkedel viia enda tähelepanu heale/ühisele eesmärgile ja sõnasta see ka lapsele. Peegelda lapse vajadusi ja väljenda mõistmist. Suureks abiks sellistel hetkedel on ka aja võitmine. Lükka probleemi lahendamist edasi, et emotsioonid ja vastasseis saaksid vaibuda: “Tahan natuke rahulikult järele mõelda”, “võiksime seda õhtusöögi ajal arutada”, “ma küsin pärastpoole issilt, mis tema arvab ja siis otsustame”.

Õpi ise rahunema

On olukordi, mil tunned, et enam ei suuda – närv läheb mustaks ja emotsionaalne pinge kasvab üle pea. Väljenda neil hetkedel lapsele selgelt, et oled närviline/ärritunud/väsinud ja ütle: “Sellises olekus ei tee ma häid otsuseid.” See annab lapsele ühtlasi olulise õppetunni, et ärrituse seisundis ei tasu otsustada. Võid ka lapsele öelda, et vajad aega iseenda jaoks – hetke rahunemiseks, natuke vaikust ja rahu. Nii õpetad lapsele enesesõbralikkust.

Keskendu iseendale

Pingelistel hetkedel on abi sellestki, kui tood rahunemiseks tähelepanu kehale, märgates oma hingamisega kaasnevaid liikumisi ninas, kurgus ja kõhus. Rahuneda aitab ka kehaliste tundmuste tähelepanelik uurimine kui näiteks mudid enda õlgu, teed ühe pearingi, trambid naljaga jalgu, ringutad või võtad ette kiire tantsu-/trennipausi. See töötab tõeliselt hästi siis, kui tood tähelepanu fookuse täielikult kehas tuntavale, nii et mõtted ja kõik muu jääb korraks täiesti kõrvale.

Sõlmige kokkulepped rahu saamiseks

Tehke partneriga kokkulepped, kuidas toimite väga stressirohketel hetkedel, mil kõik kasvab üle pea ja on väga raske emotsionaalse pingega toime tulla. Näiteks võib sellises olukorras paluda endale 5-10 minutit rahulikku aega teises toas, rõdul või õues ja teine võtab koduse olukorraga tegelemise üle. Samuti võib teha ruumikasutuse kokkuleppeid, et kodus oleks üks vaikne keskendumise tuba ja teine koht, kus saab rääkida või mängida.

Õpeta laps rahunema

Kui laps on endast väljas, emotsionaalne, kellegi peale vihane siis ta ei suuda kuulata ega aru saada. Ütle lapsele, et kindlasti on olemas mingi hea lahendus ja küll me saame seda otsida-leida, aga kõigepealt tasub hingata ja rahuneda, et saaks rahulikult rääkida. Väiksema lapsega võib rahustavat hingamist teha koos, näiteks kallistades ja proovides ühist rahulikku hingamisrütmi leida. Suuremale lapsele võid öelda: “Ma näen, et sa vajad praegu rahunemiseks aega, palun ütle kui saan kuidagi aidata.” Rahunemise tehnikaid õpeta lapsele rahulikus situatsioonis siis rakenduvad oskused ka stressiolukorras, mil vastasseis või emotsioon ei lase õppida.

Ära unusta tunnustamist

Võtke peres fookusesse üksteise tunnustamine ja tänamine igal võimalusel, sest positiivne tagasiside võib raskustega maadeldes olla suureks abiks. Otsustage märgata head ja seda väljendada. Ärge unustage ka füüsilist kontakti – tehke möödaminnes kalli või pai, leidke kasvõi 5 minutit teise õlgade mudimiseks, kui veedate õhtul aega teleka ees siis tehke seda kaisus, kaaslasega jalutama minnes hoidke käest või ümbert kinni.

Mänguline videokursus õpetab rahunema

Lapsevanemana pole lihtne kasvatada lastes oskust saada hakkama stressi ja emotsionaalsusega, sest meile endile pole seda keegi õpetanud. Kuidas seda täpsemalt teha? Perede stressitaseme vähendamiseks praegusel keerulisel ajal loob Vaikuseminutite ekspertide meeskond mängulise ja tegevusliku videokursuse lastele ning vanematele: “Kuidas tulla toime pingete ja keeruliste tunnetega?”.

Kursuse abil saavad laps ja vanem parajate veerandtunniste “ampsudena” koos nippe ja innustust mängulistest videoklippidest. Klippe on lastelgi äge vaadata, sest videotes löövad mängude ja tegevuste juures kaasa ka lapsed. Iga video sisaldab nippe ja harjutusi tasakaaluka oleku loomiseks. Järjepidev treening läbi harjutuste loob emotsionaalse ülereageerimise asemele tasakaalukust.

Loodava videokursusega saad lähemalt tutvuda ja sellele hoogu anda siin: https://www.hooandja.ee/projekt/vaikuseminutite-videokursus

Vaata lähemalt lühivideost:


Information

This entry was posted on 24. aprill 2020 by .

Navigation

E-mail: info@vaikuseminutid.ee Otsi Facebookist: Vaikuseminutid
MTÜ Vaikuseminutid Registrikood 80379284 Maj.tegevusteade 143877 EE587700771001488361
MAA
Heateo-SA_logo