Vaikuseminutite nime alla koondatud harjutused kuuluvad positiivse psühholoogia valdkonda, mille sihiks on häirete ravimise asemel hoopis muuta tavalist elu rohkem rahulolu pakkuvaks (Compton 2005).

Lihtsad tähelepanu ja meelerahu harjutused võimaldavad  tõsta inimeste vaimset heaolu ja tervist, mis suurendab nende sisemisi ressursse töö ja elu väljakutsetele vastamisel.

Vaimne tervis on heaolu seisund, mis võimaldab inimesel maksimaalselt realiseerida enda võimeid, tulla toime pingetega elus, tegutseda tulemuslikult ja anda oma panus ühiskondlikku ellu. Vaimne tervis on midagi rohkemat, kui psüühika- ja käitumishäirete puudumine ning see on seotud füüsilise tervise ja toimetulekuga (WHO, 2001).

Sedalaadi harjutuste kohta tehtud uuringud näitavad häid tulemusi stressi, ärevuse, tähelepanu puudulikkuse, käitumishäirete ja sihitu mõttetegevuse vähendamisel – samuti paranenud inimsuhteid.

Praegu on toimumas põhjalik uuring ka Eesti kontekstis (kontrollgrupiga eksperiment, pilootuuring 2017 jaanuar-november, põhiuuring 2018-2019).


558297_10150927251536426_1013429566_n

Sedalaadi tähelepanu ja meelerahu harjutused on juba pikaajaliselt kasutusel erinevates psühhoteraapia koolkondades, pedagoogilistes lähenemistes, nii läänelikes kui idamaistes kultuuritraditsioonides ja mitmesugustes haridusprogrammides (ingliskeelses maailmas tuntakse neid mindfulness’ina).
sadd
Niisiis ei ole Vaikuseminutite näol tegemist uue meetodiga, pigem püütakse selle raames juba olemasolevat kultuuride ja valdkondadeülest tarkust kõige tulemuslikumalt Eesti hariduse kontekstis ära kasutada.
ddada
Meie valik on mitte võtta üle kuskil mujal valmis pandud harjutuste komplekti, vaid koguda kokku ja sobitada siinsesse konteksti harjutusi, mille kasuks räägivad positiivne kogemus, traditsioon ja tõestatud mõju. Koondame kokku lihtsad, lastele sobivad ja tõhusad vaimse võimekuse harjutused, mis treenivad keskendumisvõimet ja enesejuhtimise oskusi.
dad
Proovi lühikesi näidisharjutusi!
dad


“Vaikuseminutite harjutused õpetavad lastele enesekohaseid oskuseid. Pean defitsiiti just nendes oskustes peamiseks põhjuseks, miks ei saavutata tugevat vaimset vormi ning mille asemel tekivad hoopis probleemid – motiveerimatus, tühjusetunne, vastutustunde puudumine ja tähelepanu püsimatus. Vaikuseminutite harjutused varustavad lapsi oskustega, mis võimaldavad neil muuhulgas teha intelligentset ja kvaliteetset, “peaga” tööd.”

psühhiaater Helena Lass


Milline on vaikuseminutite harjutuste täpsem toime?

Baasharjutuste sihte ja võimalusi avab järgnevas videos Dr Helena Lass, kasutades näitena kuulamisharjutust:

Baasharjutuste peamine siht on õppida teadvustama oma tähelepanu liikumist ning õppida seda teadlikult suunama ja hoidma. Seda oskust saab järgmise taseme harjutustes kasutada oma emotsioonide ja mõttemaailma uurimiseks. Nii saab oluliselt parandada enda sees toimuva teadvustamist ja õppida märkama seoseid erinevate valikute ja tagajärgede vahel. Teadvustamine loob stiimuli ja reaktsiooni vahele ruumi, mis võimaldab aja jooksul vabaneda automaatsetest käitumismustritest, mis meid ei toeta. Võime juhtida oma emotsioone ja mõtteid aitab saavutada edu enesejuhtimises.

Praegu kuuluvad sellised tehnikad paljude psühholoogide, terapeutide ja sotsiaalpedagoogide varasalve, sest neil on tõesti imetlusväärne mõju ärevuse, stressi ja meeleoluhäirete korral. Ent sellise kasutuse puhul jõuavad harjutused lasteni liiga hilja! Need harjutused on olemuslikult tugevusi esile toovad ja võimaldavad enesekohaseid oskusi arendada probleeme ennetavalt. Oskus eneses toimuvat paremini mõista ja seeläbi teadlikumaid valikuid teha pole vajalik vaid probleemsetele lastele, vaid igaühele.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga